خواص سماق برای کاهش چربی خون

خواص سماق

خواص سماق و ماست برای کبد چرب و یبوست و گشنیز برای نقرس برای لثه معجزه سماق و کم خونی قرمز برای لاغری عسل قهوه ای برای پوست صورت طب سنتی کوهی

سماق نوعی میوه خوشه ای است که بیشتر به عنوان ادویه و طعم دهنده در غذاها استفاده می شود، برای آشنایی بیشتر با خواص و مضرات سماق در ادامه با وب صد صدا همراه باشید.

خاصیت های سماق

درمان کبد چرب

یکی از خاصیت های مهم شماق این است که می تواند به درمان کبد چرب کمک کند. سماق حاوی آنتی اکسیدان های بسیار قوی می باشد که این انتی اکسیدان ها می تواند باعث سم زدایی کبد شوند که در نتیجه به درمان بیماری شایع کبد چرب کمک می کنند.

سلامت دهان و دندان

شماق خاصیت های بسیار برای دهان و دندان دارد، از مهم ترین خاصیت های شماق برای دهان و دندان می توان به تقویت و استحکام لثه و کاهش درد دندان اشاره کرد. علاوه بر این مسواک زدن دندان ها با سماق باعث سفیدی دندان ها نیز می شود.

جوان سازی پوست صورت

مصرف موضعی سماق خاصیت های فراوانی برای پوست دارد که یکی از مهم ترین این خواص جوان سازی پوست می باشد. سماق به دلیل وجود مقادیر بالای ویتامین C  می تواند به جوانسازی پوست و رفع چین و چروک های روی پوست کمک کند.

کاهش قند خون

در مورد اینکه سماق می تواند باعث کاهش قند خون در مبتلایان به دیابت شود تحقیقاتی زیادی انجام نشده است، البته اخیرا نتایج مطالعه ای در یکی از مجلات معتبر دارویی نشان داده است که مصرف سماق می تواند به کاهش قند خون افراد مبتلا به دیابت کمک کند.

درمان کهیر

یکی از خاصیت های سنتی و قدیمی سماق درمان کهیر می باشد. برای درمان کهیر باید از سماق به صورت موضعی استفاده شود، به این صورت که سماق را به همراه مقداری کمی جوش شیرین ترکیب کنید و روی محل کهیر قرار دهید.

درمان اسهال

یکی از خاصیت های شناخته شده سماق این است که می تواند اسهال را خیلی سریع درمان کند. برای درمان اسهال یا اسهال خونی سماق را به همراه زرده تخم مرغ آبپز شده و مقداری گشنیز خشک شده به صورت خوراکی مصرف کنید.

سیاه شدن موی سر

جالب است بدانید که برگ درخت سماق مانند یک رنگ کننده طبیعی می تواند باعث سیاه شدن موهای سر شود. برای این منظور باید موهای سر را با دمنوش برگ درخت سماق شستشو دهیدف سپس با شامپو بشویید.

سلامت دستگاه گوارش

شاید برایتان جالب باشد که بدانید سماق می تواند باعث افزایش اشتها شود و برای کسانی که با مشکل اشتها روبرو هستند بسیار مفید است. علاوه بر این مصرف سماق برای درمان درد معده و زخم معده نیز مفید است.

کاهش چربی خون

در مورد این موضوع تحقیقات بسیار انجام شده است و نتیجه تمام تحقیقات بر این اساس است که مصرف سماق می تواند به کاهش کلسترول بد و چربی خون کمک کند. علاوه بر این مصرف سماق می تواند باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی نیز شود.

زیان های سماق

مسمومیت

یکی از نکات مهمی که در مورد سماق تازه وجود دارد این است که میوه های تازه سماق سمی هستند پس از مصرف باعث مسمومیت غذایی می شوند. برای مصرف خوراکی فقط باید از سماق خشک شده استفاده کرد.

سماق در رژیم غذایی

سماق از ادویه ها و طعم دهنده های بسیار محبوب در میان ایرانیان است که همیشه در کنار کباب کوبیده سرو می شود. از محبوب ترین غذاها و خوراکی ها که با سماق تهیه می شود می توان به سماق پلو، آش سماق، دمنوش یا چای سماق و سس سماق اشاره کرد.


همچنین ببینید :

خواص انگور برای درمان کبد چرب غیر الکی

با خاصیت های میوه شلیل آشنا شوید


منبع : فیسبوک چی شی - مدیوم چی شی

نظرات