طرز تهیه کیک اسفنجی برای 15 نفر

طرز تهیه کیک اسفنجی

طرز تهیه کیک اسفنجی در توستر برای 6 نفر مرحله به مرحله بدون فر شکلاتی با ماست خامه ای سه رنگ xvc jidi d hstk d


خب امروز با طرز تهیه کیک اسفنجی در خدمت شما عزیزان هستیم. این کیک تقریبا پر مصرف ترین کیکی هست که در جهان پخته می شود. بیش از 95 درصد کیک های تولد یا کیک های خامه ای مناسبتی با پایه کیک اسفنجی تهیه می شوند. خب این کیک انواع و اقسام بسیاری دارد ولی ما امروز می خواهیم کیک اسفنجی را به صورت کامل ساده درست کنیم.

کیک اسفنجی یکی از محبوب ترین کیک ها در سراسر جهان است که بیشترین استفاده آن در صنایع شیرینی پزی می باشد. برای مشاهده این آموزش شیرینی پزی در ادامه با وبلاگ صد صدا همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
آرد سفید۲٫۵ لیوان
شیر۱ لیوان
تخم مرغ۵ عدد
شکر۱٫۵ لیوان
وانیل¼ قاشق چایخوری
بکینگ پودر۱٫۵ قاشق چایخوری

دستور پخت کیک اسفنجی

مرحله اول

اولین مرحله برای تهیه کیک اسفنجی آماده کردن فر می باشد تا زمان آماده شدن مایع کیک برای گرم شدن فر معطل نشویم ، یکی از نکات مهم در مورد کیک اسفنجی این است که به هیچ وجه مایه کیک پس از آماده شدن نباید معطل بماند زیرا ممکن است به اندازه کافی پف نکند.

مرحله دوم

برای تهیه کیک ساده ابتدا سفیده و زرده تخم مرغ ها از هم جدا می کنیم و در دو کاسه جداگانه می ریزیم. در ادامه زرده های تخم مرغ را به همراه شکر و وانیل داخل یک ظرف جادار می ریزیم و مواد را خوب هم می زنیم تا مایه ای با رنگ کرمی و حالتی کشدار به دست بیاید.

مرحله سوم

در این مرحله سفیده های تخم مرغ را با همزن برقی خوب هم می زنیم تا کاملا کف کنند و حجم شان زیاد شود. در این مرحله باید سفیده های تخم مرغ را به حدی بزنیم که زمانی که کاسه را برگرداندیم سفیده ها روی زمین نریزد.

مرحله چهارم

در این مرحله شیر را به ظرف حاوی زرده های تخم مرغ اضافه می کنیم و در ادامه سفیده های تخم مرغ را نیز کم کم اضافه می کنیم و خیلی آرام مواد داخل ظرف را مخلوط می کنیم تا یکدست شوند. پس از یکدست شدن مواد باید آرد را اضافه کنیم.

مرحله پنجم

برای این منظور آرد سفید را دو مرتبه الک می کنیم تا کاملا صاف و یکدست شود. این کار باعث می شود که زمان مخلوط کردن آرد با دیگر مواد ، آرد کمتر به شکل گلوله شود. پس از الک کردن آرد بکینگ پودر را به آن اضافه می کنیم و خوب مخلوط می کنیم تا یکدست شوند.

مرحله ششم

در این مرحله آرد را کم کم به مواد دیگر اضافه می کنیم و هم می زنیم تا آرد گلوله نشود. اگر آرد را به صورت یک جا داخل ظرف بریزید احتمال گلوله شدن ارد در کیک بسیار زیاد می شود ، پس در این مرحله کمی با صبر مواد را هم بزنید تا در پایان کیک بهتری داشته باشید.

مرحله هفتم

پس از اینکه تمام آرد را به دیگر مواد اضافه کردیم مواد را کمی مخلوط می کنیم تا کاملا یکدست شوند. در ادامه قالبی که برای پخت کیک آماده کرده ایم را با کمی روغن مایع چرب می کنیم. البته می توانید از کاغذ روغنی هم برای جلوگیری از چسبیدن کیک به قالب استفاده کنید.

مرحله هشتم

پس از آماده شدن قالب مایه کیک را به صورتی دورانی داخل قالب بریزید. در ادامه قالب کیک را داخل فر که با ۱۸۰ درجه سانتیگراد از قبل گرم کرده ایم قرار می دهیم تا اماده شود. برای اماده شدن کیک اسفنجی حدود ۴۰ تا ۴۵ دقیقه زمان نیاز است.

مرحله نهم

البته به این دلیل که دمای فرهای مختلف با هم متفاوت است پس از ۳۰ دقیقه کی را بررسی کنید تا کیک بیش از حد در فر نماند و خشک نشود. یک روش قدیمی برای اینکه متوج شوید کیک پخته است یا خیر وجود دارد که آن استفاده از خلال دندان است.

مرحله دهم

زمانیکه که کیک را از فر خارج کردید یک خلال دندان داخل بدنه کیک فرو کنید اگر مایه کیک به خلال دندان نچسبید کیک شما مغز پخت شده است. پس از اینکه کیک را از فر خارج کردید اجازه دهید کمی خنک شود سپس آنرا از قالب خارج کنید.


طرز تهیه کیک هویج


کیک هویج یکی از انواع کیک های بسیار خوشمزه و پرطرفدار در سراسر جهان است، برای مشاهده این آموزش شیرینی پزی در ادامه با طرز تهیه کیک هویج همراه باشید.

نکات پخت کیک اسفنجی

پخت کیک اسفنجی در توستر

برای پخت کیک اسفنجی در فر باید از یک ظرف با قطر کم ( حداکثر ۱۰ سانتی متر ) استفاده کرد تا ظرف کیک از المنت های توستر دورتر باشد، زیرا نزدیک بودن ظرف به توستر باعث خشک شدن سریع کیک می شود. حرارت توستر را روی ۱۸۰ درجه سانتیگراد قرار دهید و اجازه دهید کیک حدود ۴۰ دقیقه داخل توستر بماند تا آماده شود.

پس از طلایی شدن کیک باید المنت های بالای توستر را خاموش کنید تا روی کیک را نسوزاند. اگر امکان این کار وجود ندارد، پس از اینکه روی کیک پف کرد سریعا انرا از داخل توستر خارج کنیدو یک فویل آلومینیومی روی سطح ظرف بکشید تا روی کیک نسوزد. فویل را محکم نکنید تا هوا رد و بدل شود.

هر کاری کنید کیک در توستر خشک می شود، برای جلوگیری از خشک شدن اطراف کیک اسفنجی می توانید یک کاسه استیل، پیرکس یا مسی که تا نیمه از آب جوش پر شده است، قرار دهید تا رطوبت ایجاد شده در توستر از خشک شدن کیک جلوگیری کند.

آرد مناسب کیک اسفنجی چیست ؟

مناسب ترین آرد برای پخت انواع کیک و شیرینی آرد ۳ صفر است که همه قنادی ها و شیرینی فروشی ها از آن استفاده می کنند. اگر می خواهید کیک پوک تر و ترد تری داشته باشید توصیه می شود که آرد خود را از فروشگاه های لوازم قنادی یا شیرینی پزی ها تهیه کنید. این آرد از آرد نانوایی ها سفیدتر ، ریزتر و نرم تر است و به همین دلیل برای پخت کیک اسفنجی مناسب تر است.

چرا کیک اسفنجی من پف نمی کند ؟

این سوال خیلی از کسانی است که برای اولین بار در منزل کیک اسفنجی درست کرده اند. اینکه کیک شما پف نکرده است دلایل متعددی می تواند داشته باشد که در ادامه به این دلایل می پردازیم.

هم زدن سفیده و زرده تخم مرغ

شاید خیلی ها فکر کنند تنها دلیل پف کردن کیک وجود بکینگ پودر در میان مواد ان است ولی اینطور نیست ، بکینگ پودر به پف کرن کیک کم می کند اما تنها دلیل پف کردن کیک نیست. یکی از مهم ترین دلایل پفکی شدن کیک اسفنجی تخم مرغ است که اگر سفیده و زرده آن به خوبی هم زده نشوند کیک شما به خوبی پف نخواهد کرد.

باز کردن درب فر

یکی دیگر از دلایلی که باعث می شود کیک شما پف نکند باز و بسته کردن  های مکرر درب فر است که این مورد در میان آشپزهای مبتید بسیار شایع است. تا زمانی که ۳۰ دقیقه از زمان پخت نگذشته است به هیچ وجه درب فر را برای مشاهده کیک باز نکنید زیرار باعث می شود که کیک شما به اندازه کافی پف نکند.

معطل ماندن مایه کیک

این دلیل هم میان آشپزها مبتدی شایع است. زمانی که مایه کیک شما آماده می شود بلافاصله باید آنرا درون فر قرار دهید زیرار اگر بیش از حد برای قرار گرفتن در فر معطل شود دیگر پف نخواهد کرد. برای جلوگیری از این مشکل همیشه فر را از قبل روشن کنید تا زمان اماده شدن مایه کیک معطل نشوید.

کیک اسفنجی شکلاتی

در صورتی که می خواهید کیک شما طعم شکلاتی داشته باشد وانیل را از مواد لازم حذف کنید و به اندازه یک قاشق غذاخوری پودر کاکائو جایگزین کنید. البته در صورت تمایل می توانید از شکلات کاکائویی پودر شده هم برای طعم بهتر کیک استفاده کنید.

کیک اسفنجی در قابلمه

برای درست کردن کیک اسفنجی در قابلمه ابتدا مایه کیک را داخل قابلمه می ریزیم، سپس قابلمه را چند بار روی زمنی می زنیم تا حباب های موجود در میاه کیک از بین برود. برای پخت هم باید حرارت بسیار ملایم باشد، حدود ۴۵ دقیقه تا یک ساعت برای پخت کامل کیک زمان لازم است.


طرز تهیه کیک شیر داغ شکلاتی اسفنجی ساده نی نی سایت کاراملی و هل ساده زعفرانی با شیر xvc jidi  d  adv nhy


کیک شیر داغ یکی از انواع کیک های خوشمزه و پرطرفدار بین المللی است که معمولا برای عصرانه استفاده می شود، برای مشاهده این آموزش شیرینی پزی در ادامه با طرز تهیه کیک شیر داغ همراه باشید.


****************************


دفعه‌پیش که کیک درست کردم، قول دادم که میام تجربیاتم از درست کردن کیک خامه‌ای رو باهاتون به اشتراک بذارم.

.

برای کیک‌های خامه‌ای‌، از کیک‌ اسفنجی استفاده میشه که دستورهای مختلفی برای درست کردنش هست. کتاب آشپزی معروف "رزا منتظمی" رو احتمالاً خیلی‌هاتون از قدیم ندیم توی خونه‌هاتون داشته باشید. اونم دستورهای خوبی داره.


حالا من این دفعه می‌خوام یه روش برای تنبل‌های توی خونه بگم 😁

مغازه‌هایی که لوازم قنادی می‌فروشن، پودر آماده‌ی کیک اسفنجی هم دارن! ینی چی؟ ینی یه بسته‌ی 500 گرمی می‌خری که آرد و بکینگ‌پودر و وانیل و شکرش رو داره، و ما فقط باید زحمت هم‌زدنش رو بکشیم 😂

این پودری که من گرفتم، به ازای هر بسته‌ی 500 گرمی، حدود 6 تا تخم مرغ (350 گرم) و 110 گرم آب می‌خواد. می‌دونستین کیک‌های اسفنجی روغن لازم ندارن؟ 🤔

و اماااا نکات:


✅ فر رو روشن و همه‌ی وسیله‌های مورد نیازتون رو از قبل آماده بکنید که سرعت عملتون تا جای ممکن بره بالا. وقتی تخم‌مرغ‌ها رو زدید، اگه سریع نجنبید پف کیک می‌خوابه.


✅ زرده و سفیده‌ی تخم‌مرغ‌ها رو حتتتمااااً جدا کنید. اول سفیده‌ها رو خیلی خوب بزنید، بعد سریعاً برید سراغ زرده. بعد هم آب رو به زرده‌ی زده شده اضافه کنید و باز خوب هم‌بزنید.


✅ از این‌جا به بعد هم‌زن برقی رو کلاً بذارید کنار! یه "لیسک" وردارید فقط. حالا سفیده رو به زرده و آب اضافه کنید و با لیسک مخلوط کنید. بعد هم آرد رو حتتماااً مرحله مرحله الک کنید داخل کاسه و با باقی مواد مخلوطش کنید. دقت کنید لازم نیست خیلی زیاد مخلوط کنید، چون پف مواد می‌خوابه.


بعد هم که طبق دستور میره توی فر. توضیحات تکمیلی در مورد قالب و ... رو هم توی استوری می‌ذارم واسه‌تون ☺️

تا این‌جا شد خود کیک اسفنجی‌تون. زدن خامه رو توی پست‌های بعد میگم براتون که این‌جا دیگه جا نمیشه.

منم تازه دارم یاد می‌گیرم، پس از دوستانی که تجربه‌ی بیشتری دارن خواهش می‌کنم تجربیاتشون رو توی کامنت‌ها باهامون به اشتراک بذارن .


مواد لازم:

آردوشیروشکروروغن مایع =از هر کدام 1 لیوان

تخم مرغ 3= عدد

وانیل =4/1 قاشق چایخوری

بکینگ پور 1= قاشق مربا خوری


طرز تهیه:

ابتدا تمام تخم مرغ ها را با وانیل خوب میزنیم و بعد شکر را اضافه می کنیم و آنقدر می زنیم تا حجم مایع 2 برابر شود بعد روغن را اضافه می کنیم و 1 دقیقه می زنیم سپس نیمی از شیر را که از قبل نیم گروم کرده ایم را اضافه کرده و کمی میزنیم و سپس نیمی از آرد را که قبلاً با بکینگ پور 3 با الک کرده ایم و باز میزنیم وقتی خوب مخلوط شد بقیه شیر و بعد از کمی هم زدن مابقی آرد را اضافه می کنیم و به مدت 45 دقیقه در طبقه وسط فر با حرارت 175 درجه سانتی گراد قرار می دهیم

امیدواریم با تهیه این کیک اسفنجی خوشمزه، لذت کافی را برده و لحظات خوشی را در کنار خانواده سپری کنید و همیشه شیرین کام باشید.


اینم دستور کیک اسفنجی که بهتون قول داده بودم💖

هر سوالی داشتید میتونید تو کامنت بپرسید..


✔️مواد لازم:

تخم مرغ ۶عدد

آرد ۱۵۰گرم

شکر ۱۵۰گرم

بیکینگ پودر ۱ق چ

وانیل ۱/۴ق چ

آب جوش ۱/۴پیمانه


✔️طرز تهیه:

زرده و سفیده تخم مرغ را جدا کنید،زرده را در ظرف مناسبی ریخته حدود ۳۰ثانیه بزنید.شکر را اضافه کرده به زدن ادامه دهید.بلافاصله آب جوش را به مواد اضافه میکنید آنقدر هم میزنید تا زرده سفید شده و حجم آن زیاد شود.زرده را کنار گذاشته سفیده را بزنید.زرده و سفیده را با هم مخلوط و سپس مواد خشک را اضافه کرده همه مواد را به آرامی و دورانی به هم مخلوط کنید و در قالبی به قطر ۲۵سانتی متر که کف آنرا با کاغذ روغنی پوشش دادید بریزید.قالب را در فر ۱۸۰درجه در طبقه وسط به مدت ۴۵دقیقه قرار دهید.

🔸نکته:فر را ۱۰دقیقه قبل روشن کنید.

🔸نکته :بعد از پخت ۱۰ دقیقه در قالب بماند بعد از قالب دربیارید و به مدت حداقل ۲۰دقیقه بیرون خنک شود.

🔸نکته:برای طعم دار شدن میتوانید داخل آب جوش قهوه یا کاکائو اضافه کنید و هر مقدار اضافه کردید از میزان آرد کم کنید.

امیدوارم بپزید و لذت ببرید🌹

نظرات