خواص و مضرات لیمو ترش

خواص و مضرات لیمو ترش

خواص و مضرات لیمو ترش

امروز در وبلاگ صد صدا با یک پست جالب در مورد سلامتی در خدمت شما عزیزان هستیم. لیمو ترش یکی از انواع میوه هایی است که معمولا به همراه شربت یا غذاهای سنتی ایرانی سرو می شود، حالا برای اینکه بدانید این میوه چه خاصیت هایی دارد با ما همراه باشید.

درمان آکنه

عصاره لیمو ترش تازه یک آب رسان طبیعی  با خاصیت ضدمیکروبی است. براساس تحقیقات علمی، اسید اسکوربیک موجود در آب لیمو ترش تازه آکنه را از بین می برد. در درمان پروپیونی باکتر آکنه بسیار موثر است. بعلاوه، با پوسته پوسته شدن پوست صورت، چربی اضافه آن را از بین می برد. بهترین راه برای اثرگذاری موثر این ماسک باید پوست را عمیقا به این ترکیب آغشته کرده و یک شب بر روی پوست باقی بماند. عصاره لیمو ترش تازه با خاصیت روشن کنندگی باعث کم شدن آکنه هم می باشد.

تقویت کننده مو

طبق نظرات علمی ارائه شده در مراکز علمی معتبر، عصاره لیمو ترش تازه روند سفید شدن مو را کاهش می دهد. روغن نارگیل با عصاره لیمو ترش یک درمان خانگی برای رفع سفیدی مو است، دلیل سفید شدن مو کمبود رنگ دانه می باشد. با این وجود، عصاره مرکبات مانند پاک کننده های طبیعی عمل می کنند و تمیز کننده مو و پوست سر هستند.

خاصیت ضد سرطان

لیمووئید مرکبات که در عصاره لیمو ترش تازه می باشند و این مرکبات ترکیبات نادری را که خاصیت ضدسرطان دارند را شامل می شوند. طبق تحقیقات علمی که در آمریکا انجام شده است؛ لیموناد رشد سلول های سرطانی و آپوپتوز را کاهش می دهد. در آزمایشی که بر روی حیوانات انجام گرفت، این ترکیب قوی سلول های متاستاز که عامل گسترش سرطان هستند را متوقف می کند. آزمایشی دیگر بر روی حیوانات در سال 2017 انجام گرفت که نشان می دهد که  ترکیب سیر و عصاره لیمو ترش یک ضدسرطان قوی است. این ترکیب در در انسان ها نیز خاصیت ضد سرطان دارد.

سلامت چشم
برای جلوگیری از بیماری های چشمی شایع مثل پیر چشمی و تباهی لکه زرد ( دژنراسیون ماکولا ) می توانید لیمو ترش مصرف کنید زیرا لیمو ترش حاوی مقادیر غنی از ویتامین C است. علاوه بر این ترکیبات شیمیایی گیاهی موجود در لیمو ترش برای جلوگیری از ابتلا به عفونت های چشمی بسیار مفید هستند.

پاک سازی لک های صورت

جالب است بدانید آب موجود در لیمو ترش به عنوان یک پاک کننده و سفید کننده طبیعی شناخته می شود و به همین دلیل می توانید با مصرف موضعی آن به صورت ماسک های طبیعی ، لک های روی پوست صورت را پاک سازی کنید.

سرماخوردگی و آنفولانزا

برای جلوگیری از بیماری های فصلی و ویروسی مثل آنفولانزا و سرماخوردگی باید سیستم ایمنی قوی داشته باشید و یکی از مهم ترین ویتامین هایی که برای تقویت سیستم ایمنی بدن نیاز است ویتامین C است که در آب لیمو ترش به وفور وجود دارد.

مناسب ورزش بدنسازی

ورزشکارانی که ورزش های سنگین مثل بدنسازی و پرورش اندام انجام می دهند اکثر مکمل های غذایی مصرف می کنند که مصرف مداوم این مکمل های می تواند به آسیب به کلیه ها و کبد منجر شود. برای جلوگیری از این مشکل بهتر است لیمو ترش را در رژیم غذایی خود قرار دهند.

برای این منظور یک فنجان آب جوشیده شده ولرم را به همراه یک یا دو قاشق غذاخوری آب لیمو ترش تازه ترکیب کنید. این معجون طبیعی علاوه بر وجود ویتامین ها و مواد مغذی ببه روند سم زدایی کبد و کلیه ها کمک می کند.

درمان ریزش مو

فولیکول های مو دستگاهی است که به تقویت و ایجاد موهای جدید روی بدن انسان کمک می کند. ضعیف شدن فولیکول های مو باعث می شود که با مشکلاتی همچون ضعیف شدن ریشه مو و ریزش موی شدید مواجه شوید.

برای جلوگیری از ریزش مو باید مواد غذایی مصرف کنید که به تقویت دستگاه پوستی تولید کننده مو کمک کند. آب لیمو ترش به دلیل وجود انواع ویتامین ها و مواد مغذی می تواند به تقویت فولیکول های مو کمک کند که در نتیجه باعث درمان ریزش مو می شود.

درمان جوش و آکنه

اگر دارای پوستی چرب هستید مطمئنا با التهابات شایع پوستی مثل جوش یا آکنه روبرو هستید. آب لیمو ترش مانند یک آنتی بیوتیک طبیعی عمل می کند و به همین دلیل مصرف موضعی آن می تواند از رشد باکتری ها بر روی پوست صورت جلوگیری کند که در نتیجه باعث پاک سازی جوش ها و اکنه می شود.

آشنایی با لیمو ترش

ليمو ترش ميوه اي است كاملا سالم و در عين حال مقوي كه مي تواند به تمام بافت هاي عضلاني بدن غذا برساند .این میوه بعلت داشتن خواص اسيدي ضد عفوني كننده قوي است .
براي گلو درد بهترين دارو ليمو ترش است . يك قاشق چايخوري آب ليمو ترش را در آب نيم گرم بريزيد و با آن غرغره كنيد ورم گلو و گلو درد را بررطف خواهد كرد . اسانس آن برای بدن، ذهن و روح بسیار مفید است.
اسيدهاي موجود در ليمو ترش از بين برنده اسيد اوريك است كه خون را رقيق و دستگاه هاضمه و دستگاه ادراري را ضد عفوني مي كند.
ليموترش ميوه‌اي است كاملا سالم و در عين حال مقوي كه مي‌تواند به تمام بافت‌هاي عضلاني بدن غذا برساند .
ليموترش نور چشم را زياد مي‌كند ، ازطاسي سرجلوگيري و موهاي سرراتقويت مي‌كند . اسيدهاي موجوددر ليموترش از بين برنده اسيد اوريك است كه خون را رقيق و دستگاه هاضمه و دستگاه ادراري را ضد عفوني مي‌كند.
مصرف آبليمو به مقدار زياد، باسيلهاي تبي تيفوئيد (حصبه) و اسهال خوني را كشته و نابود، تب را از بين ‌برده و تنگي نفس را درمان مي‌كند.
بيماري‌هاي رماتيسم، مرض قند ، غلظت خون ، ناتواني جنسي، زكام، سرماخوردگي،ذات الريه،گلودرد،تب خال با آب ليمو معالجه و نيز زهر حشرات را درمان مي‌كند.
آبليمو ضد تيفوس، سرخك، آبله مرغان و مخملك است . همچنين معده را درمان و سنگهاي كبدي و چربي زيادرا از بين ‌برده و آبهاي اضافي بدن را دفع مي‌كند. آبليمو ضد كم خوني است و غلظت خون را از بين مي‌برد.
لیمو ترش حاوی مواد مغذی مفیدی چون ویتامین B , C و ریز مغذی ها ، آنتی اسیدان ها و فلاوونویید است که کاربرد متفاوتی در حفظ سلامت بدن دارند . ویتامین B و انواع ریز مغذیهای مفید مانند عنصر " سلنیوم " در لیمو شیرین موجب به حد اقل رسیدن جمعیت رادیکالهای آزاد موجود در ناحیه آسیب دیده معده می شود .
لیمو شیرین غنی از عناصر قلیایی است و حالت تازه کننده دارد و اگر در چای ریخته شود طعم مطبوعی به چای می بخشد . این میوه در درمان سرما خوردگی و تب ناشی از بیماری توصیه شده است و خاصیت سم زدایی از بدن را دارد .
در طب سنتی از لیمو شیرین به عنوان میوه ای خنک و مفید در رفع التهاب و تشنگی یاد می شود .
لیموشیرین همچنین دارای ترکیبات اسید سیتریک و ویتامین C می باشد .
ارزش غذایی 100 گرم لیمو شیرین که معادل یک عدد لیمو شیرین بزرگ است حاوی 8/29 کالری ، 74/0 گرم پروتئین ، 5/10 گرم قند ، 14/0 گرم چربی ، 8/2 گرم فیبر ، 10 میکرو گرم اسید فولیک ، 150 میلیگرم پتاسیم و 53 میلیگرم ویتامین C است .
ویتامین C موجود در این میوه نقش پیشگیری کننده از بروز سرما خوردگی و سرطان ها به اثبات رسیده است .
پتاسیم موجود در لیمو شیرین میتواند از بروز بیماری قلبی – عروقی پیشگیری کند و همچنین بین آب و الکترولیت های بدن تعادل برقرار نماید .
اسید فولیک موجود در لیمو شیرین نقش موثری در پیشگیری از کم خونی ایفا می کند . افرادی که مبتلا به کم خونی به خصوص کم خونی از نوع اسید فولیک هستند باید این میوه را مصرف کنند .
این میوه از میوه های پر کلسیم محسوب می شود و در جلوگیری از پوکی استخوان به خصوص در زنان نقش موثری را ایفا می کند . همچنین لیمو شیرین حاوی مقادیر زیادی فسفر ، منیزیم و سدیم است .

منابع :

خواص و مضرات لیمو ترش

Properties of sour lemons

نظرات