طرز تهیه شله زرد برای 4 نفر

طرز تهیه شله زرد برای 4 نفر

طرز تهیه شله زرد برای 4 نفر

طرز تهیه شله زرد نذری غذای محبوب و سنتی ایرانی ها بسیار آسان و راحت است.می توانید به راحتی این دسر خوشمزه را با استفاده از دستور العمل پخت موجود در مناسبتهای مخصوص درست کنید.ترکیب زعفران،برنج،گلاب و ... عطر خوبی به این دسر می دهد و همین امر باعث شده تا طرفداران بسیار زیادی پیدا کند.با ما همراه باشید تا دستور العمل پخت معروفترین و پرطرفدارترین نذری (شله زرد) را به شما آموزش دهیم، برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه با وبلاگ تفریحی صد صدا همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر

برنج نیم دانه ۲ لیوان

شکر ۴ لیوان

گلاب نصف لیوان

خلال بادام ۱۰۰ گرم

کره ۱۰۰ گرم

زعفران دم کرده ۲ قاشق غذاخوری

نمک ۱ قاشق چایخوری

دارچین برای تزیین

دستور پخت شله زرد

مرحله اول

برای تهیه شله زرد نذری ابتدا برنج را پاک می کنیم و در کاسه ای بزرگ می ریزیم و تا روی برنج ها آب می ریزیم و آرام با دست برنج ها را زیر و رو می کنیم و آب را بیرون می ریزیم و مجددا آب روی برنج ها می ریزیم و همین کار را مجددا انجام می دهیم.

مرحله دوم

این کار را چندین مرتبه تکرار می کنیم تا جایکه آب برنج دیگر زلال شود و برنج کاملا شسته شده باشد و آب را خالی می کنیم و ۱ لیوان گلاب و ۱ لیوان آب روی برنج ها می ریزیم و کاسه را کنار می گذاریم تا به مدت ۳۰ دقیقه برنج خوب خیس بخورد.

مرحله سوم

بادام ها را نیز داخل کاسه ای آب می ریزیم و اجازه می دهیم تا خوب خیس بخورند و راحت پوست قهوه ای رنگ آن ها جدا شود. پس از گذشت ۳۰ دقیقه از زمان خیس خوردن برنج با مخلوط آب و گلاب،در قابلمه ای که برای پخت شله زرد تدارک دیده ایم ۸ لیوان آب می ریزیم.

مرحله چهارم

سپس قابلمه را روی حرارت زیاد می گذاریم تا آب زودتر به جوش بیاید و بعد مخلوط برنج و آب و گلاب را داخل قابلمه می ریزیم تا مجددا آب به جوش بیاید.اگر روی آب کف ایجاد شد آن ها را با قاشق یا کفگیر چوبی می گیریم و حرارت را کم می کنیم تا برنج بپزد.

مرحله پنجم

سپس کمی از برنج را لای دندان تست می کنیم اگر اطراف برنج نرم بود و مغز آن کمی سفت بود و اصطلاحا گیر داشت شکر را اضافه می کنیم و خوب مواد را هم می زنیم تا ته نگیرد.پس از حل شدن شکر در مواد مداوم شله زرد را هم می زنیم تا ته نگیرد.

مرحله ششم

سپس بادام ها را پوست می گیریم و از وسط نصف می کنیم تا به صورت خلالی شوند و کمی از آن را برای تزئین کنار می گذاریم و باقی آن را داخل شله زرد می ریزیم.زعفران دم کرده را همراه با کمی نمک به شله زرد می افزاییم.

مرحله هفتم

سپس شله زرد را هم می زنیم تا به قوام برسد و به غلظت مطلوبمان برسد. زمانیکه احساس کردیم شله زرد به غلظت مطلوب رسیده است کمی از شله زرد را داخل یک کاسه مناسب می ریزیم و اجازه می دهیم تا کمی خنک شود و آن را می چشیم.

مرحله هشتم

اگر غلظت آن خوب بود کره را به شله زرد اضافه می کنیم و ۵ دقیقه بعد شعله را خاموش می کنیم و اجازه می دهیم تا شله زرد خنک شود. اگر هنوز شله زرد شل بود و به غلظت کافی نرسیده بود زمان می دهیم تا بیشتر بپزد.

مرحله نهم

البته باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که شله زرد پس از اینکه خنک می شود کمی سفت تر می شود. در پایان شله زرد را در ظرف مورد نظر می ریزیم و با دارچین یا پودر نارگیل و خلال بادام یا پسته تزئین می کنیم.نوش جان

طرز تهیه شله زرد برای 4 نفر 15 نفر 8 نفرد رزا منتظمی فوری 100 نفر 200 نفر 50 نفر تصویری با شیر پخت اصولی شله زرد

دستور دوم

مواد لازم :

  • 250 گرم برنج
  • 500 گرم شكر
  • یك قاشق مرباخوری زعفران سائیده
  • یك قاشق چای خوری نمك
  • یك فنجان گلاب
  • 50 گرم خلال بادام
  • كمی پودر پسته و دارچین

طرز تهیه :

برنج را شب قبل خوب بشویید تا آب آخرین بار آن كاملاً صاف و زلال باشد و با یك لیوان گلاب و 4-5 لیوان آب بگذارید برنج خیس بخورد. 9 لیوان آب را در قابلمه متوسطی ریخته و بگذارید جوش بیاید، بعد برنج را اضافه كرده و آن را هم بزنید تا بجوشد.

كف روی آن را با كفگیر بردارید و مرتب برنج را به هم بزنید تا ته نگیرد. شعله را ملایم كنید تا برنج بپزد. شكر را در این مرحله اضافه كنید. خلال بادام را شسته، یك ساعت در گلاب خیس كرده و به شله زرد اضافه كنید. چون شله زرد معمولاً زود ته می گیرد،

بعد از اضافه كردن شكر باید مرتب هم بزنید كه این مشكل پیش نیاید. اگر احساس كردید شله زرد شما كمی سفت شده، می توانید كمی آب جوش به آن اضافه كنید. برای این كه شله زرد شما آب نیندازد، بهتر است روی حرارت ملایم اجاق، شعله پخش كن قرار دهید

و بگذارید یك ساعت دیگر بعد از جا افتادن روی حرارت باقی بماند تا آب اضافه آن تبخیر شود، یا آن كه در ظرف نسوز كشیده و در فر قرار دهید. شله زرد آماده شده را در ظرف بزرگی كشیده و بعد از ده دقیقه سطح آن را با پودر پسته و دارچین تزئین كنید و بگذارید خنك شود.

فوت و فن های شله زرد

زعفران را هیچ وقت مستقیما به شله زرد اضافه نکنید. بلکه مقدار زعفران مورد نیازتان را در آب جوش حل کرده و سپس آن را اضافه کنید. برای قوام شله زرد و آب نینداختن آن می‌توانید پس از ریختن تمام مواد زیر آن شعله پخش کن بگذارید تا به مدت نیم ساعت بماند و آب آن کشیده شود. قبل از افزودن خلال بادام می توانید برای نرم شدنش کمی آن را در گلاب خیس کنید و زمان اضافه کردن به شله زرد آن را داخل قابلمه بریزید.

نکته مهم در مورد اضافه کردن شکر به شله زرد این است که دقت کنید وقتی شکر را اضافه می‌کنید زمانی باشد که برنج به میزان دلخواه شما پخته شده است، زیرا پس از اضافه کردن شکر، شله زرد کمی لعاب می‌اندازد اما به هیچ وجه برنج بیشتر از این نمیپزد. برای ته نگرفتن شله زرد باید پس از افزودن شکر آن را مرتب هم بزنید. برای تزیین شله زرد می توانیم از بادام هندی و بادام زمینی بو داده شده هم استفاده کنیم.

منبع : اینستاگرام nilyaaaaa15

نظرات