طرز تهیه نان مغزدار گردویی شکلاتی پنیری لقمه ای

طرز تهیه نان مغزدار

طرز تهیه نان مغزدار ترکیه گردویی شکلاتی پنیری لقمه ای مغزدار خرمایی با خمیر جادویی

نان مغزدار یکی از انواع نان های سالم و بسیار خوشمزه بین المللی است که با مواد متنوعی پخته می شود، برای مشاهده این دستور شیرینی پزی در ادامه با وبلاگ بزرگ صد صدا همراه باشید.

مواد لازم نان مغزدار
آرد سفیدحدود ۲٫۵ پیمانه
شیر ولرم½ پیمانه
روغن مایعیک سوم پیمانه
تخم مرغ۱ عدد
شکر۵ قاشق غذاخوری
خمیر مایه فوری۱ قاشق غذاخوری
وانیل۱ پنس
نمک¼ قاشق چایخوری
خرما۱۵ عدد
مغز گردو۴ قاشق غذاخوری

دستور تهیه نان مغزدار

مرحله اول

برای تهیه نان مغزدار ابتدا برای عمل آوردن خمیر مایه، شیر ولرم را به همراه ۱ قاشق غذاخوری شکر و پودر خمیر مایه فوری داخل یک ظرف مناسب مخلوط می کنیم و درب ظرف را می گذاریم، سپس به مدت ۱۰ دقیقه در یک جای گرم قرار می دهیم تا عمل بیاید و پف کند.

مرحله دوم

حالا تخم مرغ را به همراه وانیل و باقیمانده شکر داخل یک ظرف مناسب به خوبی هم می زنیم تا کرمی رنگ و کشدار شود، سپس روغن مایع و نمک را اضافه می کنیم و پس از کمی هم زدن خمیر مایه عمل آمده را اضافه می کنیم.

مرحله سوم

آرد را دو مرتبه الک می کنیم سپس کم کم به مواد اضافه می کنیم و با قاشق مخلوط می کنیم تا خمیر جمع شود. خمیر باید مقدار خیلی کمی چسبندگی داشته باشد به همین خاطر مراقب باشید بیش از حد آرد اضافه نکنید، چون خمیر خشک می شود.

مرحله چهارم

حالا یک ظرف گود را با روغن چرب می کنیم و خمیر را داخل آن قرار می دهیم. روی خمیر را با سلفون می پوشانیم و یک پارچه هم روی ظرف می اندازیم و در دمای آشپزخانه قرار می دهیم تا خمیر استراحت کند و حجمش دو برابر شود.

مرحله پنجم

پس از یک ساعت خمیر را به سطح کار منتقل می کنیم و کمی ورز می دهیم تا هوای اضافی خمیر گرفته شود، حالا خمیر را به ۷ قسمت مساوی تقسیم می کنیم و هر قسمت را به صورت دایره ای با وردنه باز می کنیم.

مرحله ششم

حالا وسط هر خمیر مقدار خرمای بدون هسته و مغز گردو قرار می دهیم و لبه های آنرا مانند پیراشکی گوشت روی هم بر می گردانیم و با چنگال به هم می چسبانیم. در ادامه یک قالب مناسب را چرب می کنیم و خمیرها را کنار هم داخل قالب می چینیم.

مرحله هفتم

حالا با چاقو می تواندی طرح دلخواه خود را روی خمیر بیندازید یا اینکه به صورت ساده آنرا را رومال کنید. برای رومال کردن خمیر ۱ قاشق غذاخوری شیر را با یک زرده تخم مرغ و کمی زعفران دم کرده مخلوط می کنیم و روی خمیر می مالیم.

مرحله هشتم

پس از اینکه خمیر را رومال کردیم فر را با ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن می کنیم تا گرم شود و روی خمیر را هم به مدت ۱۵ دقیقه با یک پارچه تمیز می پوشانیم تا کمی استارحت کند. پس از ۱۵ دقیقه نان را در فر قرار می دهیم.

مرحله نهم

حدود ۴۰ تا ۵۰ دقیقه زمان برای پخت نان نیاز است. پس از اینکه نان پخت اجازه می دهیم کمی خنک شود، سپس از قالب خارج می کنیم. برای درخشان تر شدن نان مغز دار می توانیم با قلمو کمی شربت بار سرد یا عسل روی آن بمالیم.


طرز تهیه نان پیازچه و جعفری پنیر عالی روی گاز کرمانشاهی کلانه سبزی دار با سبزی کوهی با دوغ xvc jidi khk  dhc i  utvd


نان پیازچه و جعفری یکی از انواع نان های سنتی و خوشمزه ایرانی است که معمولا برای عصرانه استفاده می شود، برای مشاهده این اموزش شیرینی پزی در ادامه با طرز تهیه نان پیازچه و جعفری پنیر عالی روی گاز کرمانشاهی کلانه همراه باشید.

دستور تهیه نان فطیر مغزدار

مواد لازم


  • آرد 4 پیمانه
  • آب ولرم 2 پیمانه
  • مایه خمیر 1 قاشق غذاخوری
  • شکر 3 قاشق غذاخوری
  • نمک 1 قاشق چایخوری
  • روغن مایع 1 قاشق غذاخوری
  • مواد لازم برای تهیه خمیر میانی
  • آرد 100 گرم
  • کره 100 گرم
  • شکر 1 قاشق غذاخوری


دستور تهیه:


مایه خمیر را به همراه یک قاشق چایخوری شکر در ظرف کوچکی ریخته و حدود ۴-۳ قاشق غذاخوری آب ولرم روی آن بریزید. ظرف را به مدت ۱۰ دقیقه در جای نسبتا گرمی قرار دهید تا مایه خمیر پف کند. آب ولرم را در ظرفی که قصد دارید خمیر را در آن درست کنید، بریزید، سپس شکر، نمک، روغن و مایه خمیر را به آن اضافه کنید.


آرد را به تدریج به محلول فوق اضافه کرده و ورز دهید تا خمیری یک دست حاصل شود و به دست نچسبد. در صورتی که با این مقدار آرد، خمیر به دست می‌چسبد، کمی آرد و روغن مازاد بر دستور ارائه شده (به ازای ۱/۳ پیمانه آرد، ۱ قاشق سوپخوری روغن مایع) اضافه کنید. خمیر را به مدت ۲ ساعت در جای نسبتا گرمی قرار دهید و روی آن را با نایلون بپوشانید تا حجم آن دو برابر شود.


خمیر را چانه بگیرید، کف سینی کمی آرد بپاشید و چانه‌ها را در سینی قرار دهید. حدود ۲۰-۱۵ دقیقه فرصت دهید تا چانه‌ها حجیم شوند. برای درست کردن مواد میانی نان، آرد را در ماهیتابه تفت دهید و پس از اینکه رنگ آن طلایی شد، کره و ۱ قاشق غذاخوری شکر اضافه کنید. هر چانه را به شکل یک کاسه گود کرده و یک قاشق از مواد میانی را در آن قرار دهید و سر آن را ببندید.


روی سطح کار، کمی آرد بپاشید و خمیر را به ضخامت حدود ۱ سانتیمتر روی آن باز کنید. روی سطح خمیر، کمی روغن مایع بمالید و کنجد بپاشید. ماهیتابه را روی حرارت متوسط قرار دهید تا گرم شود، خمیر را در آن قرار دهید و برای زیر ماهیتابه از شعله پخش کن استفاده کنید. برای هر طرف نان به مدت ۱۰ دقیقه فرصت دهید تا بپزد و رنگ آن طلایی شود.


نکات تکمیلی در تهیه نان فطیر


این نان را در ظرف دربسته و در جای خشک و تاریک نگهداری کنید. نان فطیر، دیر هضم است و باعث انسداد مجاری می‌شود، بنابراین بهتر است همراه کمپوت، قند و شیرینی که مصلح آن است مصرف شود. برای داشتن بافت منسجم‌تر می‌توانید ۱ عدد تخم مرغ به خمیر اضافه کنید. در صورت تمایل می‌توانید کمی بکینگ پودر به مواد اضافه کنید تا نان، خوب پف کند.


طرز تهیه پنکیک موز شکلاتی بدون بیکینگ پودر نوتلا آمریکایی با آب بدون شیر بدون آرد با خامه برای یک نفر با ماست


پنکیک یکی از انواع صبحانه های خوشمزه و محبوب در سراسر جهان است که به دلیل اینکه در تابه های کوچک تهیه می شود با نام پنکیک شهرت یافته است. این کیک ساده و نازک را می توانید به سلیقه خود با طعم های مختلفی در منزل تهیه کنید. برای مشاهده این آموزش در ادامه با طرز تهیه پنکیک با آب بدون شیر برای یک نفر همراه باشید.


طرز تهیه پیراشکی کرم دار بازاری در فر  پفکی کرمدار  شکری در منزل دونات شکلاتی سرآشپزباشی خسروی در سرآشپز پاپیون


پیراشکی یکی از انواع شیرینی های خوشمزه و پرطرفدار است که به عنوان یک میان وعده بین المللی شناخته می شود، برای مشاهده این آموزش شیرینی پزی در ادامه با طرز تهیه پیراشکی کرم دار بازاری یا شکری در منزل همراه باشید.

نظرات